'Kom in Balans, Blijf in Balans'
Welkom bij Ivar Mol in Breda en op Ekãyano (sinds 1998)

Blog Post

Mag je oordelen binnen het Boeddhisme?

  • door Ivar Mol
  • 26 okt., 2017

"Je mag niet oordelen..."

Dit gezegde hoor je vaak binnen het boeddhisme, voornamelijk van diegene die weinig verstand hebben van het boeddhisme. Binnen bepaalde groepen bestaat het beeld van Gautama de Boeddha alsof de beste man een knuffelguru was met een dikke gezellige buik waar je tegenaan kon liggen en die troostende woordjes tegen je uitsprak. Nooit een onvertogen woord kwam van zijn lippen en alles was goed zoals het was, alles mag er zijn...

Dit is een onjuist beeld van Gautama de Boeddha en zijn leer.

Als je de Pali-canon gaat lezen vanuit dit beeld dan schrik je je waarschijnlijk rot. De leraar toont zich compromisloos, heeft harde en duidelijke woorden en wijst je de hele tijd terug op zelfonderzoek voornamelijk vanuit meditatie. Hij oordeelt stevig en noemt mensen dwaas (bãla) of handelingen dwaasheid (bãlya).

Er is het nastreven van geluk in zintuiglijk genot, hetgeen laag, vulgair, ordinair en onedel is en niet tot welzijn leidt; en er is het nastreven van zelfpijniging, hetgeen pijnlijk en onedel is en niet tot welzijn leidt (SN 56-11, 1-3).

Dit, monniken, zijn de asceten en brahmanen die zo glad zijn als een aal... (DN 1, i25-28)

Verdriet wordt uit het geliefde geboren;
Ook angst komt uit het geliefde voort.
Wie vrij van het geliefde is,
Heeft geen verdriet — hoe dan angst? (Dhammapada, 212)

Vaak heeft Gautama de Boeddha een tweegesprek met een monnik met vragen of met een brahmaan of asceet uit een andere sekte. De manier van discussiëren en ondervragen kan als intimiderend overkomen en zo zijn er ook meerdere discussie en gesprekstechnieken in het boeddhisme voorhanden die zo ervaren kunnen worden .Dit maakt echter allemaal deel uit van de boeddhistische visie op eerlijkheid en op didactiek van leraar op leerling.

Soms lijkt het alsof iemand persoonlijk wordt aangesproken, maar daar zit dan altijd een hele duidelijke argumentatie achter die terug te voeren is naar de boeddhistische filosofie waarin dingen onwaar, onzuiver, dwaas of laakbaar zijn te noemen.

Inherent lijden is het lijden waarin een persoon gehinderd wordt in zijn spirituele proces. Al het andere lijden is persoonlijk lijden waarin het ego wordt aangeraakt. De 2e vorm van lijden is van minder belang dan de 1e vorm. Nu mag je de 2e vorm van lijden creëren om de 1e vorm te voorkomen ofwel; je mag persoonlijk lijden creëren om iemands spirituele proces te doen toenemen en juist dat komt in het boeddhisme veelvuldig voor.

Lijden creëren is dus, in een bepaalde vorm, een didactische vaardigheid en geen zonde zoals vaak beweerd wordt. Blijft alleen die situatie over waarin persoonlijk lijden wordt gecreëerde waarin de persoon niet spiritueel tot groei komt. Indien de achterliggende intentie zuiver was is er niets laakbaars gebeurd.

Mensen echter persoonlijk lijden toebrengen zonder dat daar de intentie in zit de ander spiritueel te laten groeien is onjuist handelen. Mocht onverhoopt het zo zijn dat de ander wél spirituele groei ervaart, dan was het gecreëerde lijden nog steeds zonder zuivere intentie en is het nog steeds onzuiver.

Waar komt dan het gezegde "je mag niet oordelen" vandaan?

Deels heeft dit dus te maken met persoonlijk lijden creëren zonder zuivere intentie, maar er is nog een antwoord en deze heeft te maken met de stelling: "alles is onderhevig aan de wet van oorzaak en gevolg".

Alles heeft een oorzaak en alles heeft een gevolg. Dit is een universele waarheid en een kernwaarde binnen de boeddhistische filosofie. Dat deze wet altijd en overal zijn werking heeft, wil niet zeggen dat deze wet ook te determineren is. 100 Oorzaken kunnen uitmonden in 1 gevolg, en 1 oorzaak kan 100 gevolgen hebben. Oorzaak en gevolg is niet lineair bepaald en ogenschijnlijk logische verbanden hoeven er helemaal niet te liggen. Ga je hier wel een oorzaak achter zoeken dan ga je dingen creëren die er zojuist niet waren en dat is laakbaar, want overal waar je energie in stopt groeit. Het boeddhisme is heel stellig dat het achteraf achterhalen van de oorzaken, of het voorspellen van mogelijke gevolgen onjuist is. Dit wordt bedoeld met oordelen.

De oplossing hierin?

Weet dat alles veranderlijk is. Alles komt op en vergaat uiteindelijk weer om te transformeren in weer iets anders. Alles heeft met alles te maken zonder dat we dat kunnen determineren. Accepteer dus datgene gebeurd en probeer vanuit een zo zuiver mogelijke intentie te handelen en wees niet bang iemand te kwetsen, als het vanuit een zuivere intentie gebeurd gericht op het spirituele proces.

door Ivar Mol 29 apr., 2023
De onduidelijkheid tussen sekse en gender
door Ivar Mol 20 feb., 2023
Het fundamentele verschil tussen kracht en pracht
door Ivar Mol 20 jan., 2020
Vanuit de Kum-nye
door Ivar Mol 01 okt., 2018

Iets wat we allang weten; een gelukkig leven draait niet om roem, status, geld of veel vrije tijd maar om balans.
In balans komen is nog niet zozeer het probleem, in balans blijven wel. Ben jij in staat, ongeacht de situatie je in verkeert, in balans te blijven? Jouw balans te behouden?

Yoga, meditate, reiki, tantra, qi-gong, boswandelingen, kunst, etc... zijn allemaal prachtig maar uiteindelijk 'slechts' tools om tot balans te komen en soms om de bronnen van onbalans te ervaren. Maar elke dag moeten mediteren om in balans te blijven is geen balans.

Balans is de afwezigheid van onbalans. En onbalans wordt altijd gecreëerd door een opstapeling van factoren. Ga niet elke factor opzoeken, analyseren of determineren maar zie het bindende proces tussen deze factoren. Dat proces, dat is de werkelijke bron van je onbalans.

Artikel Nu.nl

door Ivar Mol 13 jun., 2018

Balans en Basis, 2 termen die vaak gebruikt worden terwijl we zelf niet zo goed weten wat we er eigenlijk mee bedoelen.

De narigheid van Balans is dat er ook schijnbalans bestaat. Als ik op een weegschaal met een maximaal houdbaar gewicht van 100 kg zowel links als rechts 60 kg neerleg lijkt het geheel in Balans, maar de weegschaal zelf barst bijna uit zijn voegen. Balans is dus niet links net zoveel neerleggen als er rechts al ligt.
In Balans komen is ook niet perse datgene doen wat je fijn-leuk-prettig vindt, een vaak gehoord misverstand: “Meid, jij moet weer eens lekker in Balans komen, ga fijne dingen doen, doe eens gek..!”. Als je een verslaafde de opdracht geeft te doen wat hij fijn-leuk-prettig vindt mag je ten stelligste aannemen dat hij straks in een behoorlijke onbalans verkeert. En ja, dit geldt voor een verslaafde, maar op een bepaalde manier zijn wij allemaal verslaafd; aan onze begeertes, emoties, overtuigingen, rituelen, gebruiken, relaties en conditioneringen. Balans is dus iets anders dan fijn-leuk-prettig en Balans is iets anders dan je begeertes.

Vraag een willekeurig mens wat hij wilt: gelukkig zijn, gezondheid, voorspoed, iets creëren…  Maar de basisvoorwaarde om dat te bereiken is Balans. Zonder rust kom je nergens.

- Balans is rust in het hoofd, zonder al teveel gedachten die ook niet sturend zijn.
- Balans is rust in de emoties en gemoed zonder sterkte ups-and-downs en bevliegingen.
- Balans is rust in het lichaam dat op gewicht is, gezond en conditioneel sterk.
- Balans is een goede relatie tussen hoofd, emoties en lichaam.

Vanuit deze Balans is opeens enorm veel mogelijk.  Zoals het creëren van een gezonde Basis en vanuit die basis is het mogelijk  gelukkig te worden, gezond, voorspoed  ervaren of iets  creëren…

Maar wat is dan die Basis?
Een veel gehoorde term is “Terug naar de Basis”, maar wat houdt jouw Basis precies in en weet je zeker dat je er naar terug wilt keren?
Je Basis is sowieso geen constant gegeven, dat ding veranderd continu. Wat je Basis vandaag is was hij gisteren niet en zal hij morgen niet meer zijn. Tussen gisteren en vandaag heb je losgelaten en opgenomen dus naar welke basis wil je precies terugkeren;  Die van gisteren, vorige week, 2 jaar geleden of die van 5 minuten geleden?

Je Basis bestaat uit alles wat je vasthoudt aan conditioneringen en overtuigingen bij elkaar, of dit nu kloppend is of niet, of het nu goed voor jou is of niet, of het nu tot Balans leidt of niet…
Datgene jij nu bent inclusief je emoties, cognities, mentaal lichaam en fysiek lichaam komt uiteindelijk voort uit je Basis. Alleen als je voor 100% tevreden bent met wie je nu bent, hoe je je gedraagt en hoe je je voelt is het wijs terug te keren naar je Basis. Maar waarschijnlijk ben je niet ten volle tevreden met je zelf en zou je graag het één en ander aan jezelf willen veranderen. Dat kan alleen in de Basis, dus terugkeren naar je Basis terwijl je er niet tevreden mee bent lijkt mij ietwat onzinnig.

Het jammere van zowel Balans en Basis is dat je er niet in directe zin aan kunt werken. Balans en Basis zijn gevolgen van andere processen en zodra je deze processen op orde hebt ontstaan Balans en Basis als vanzelf. Sterker nog; hoe harder je werkt aan je Balans, hoe meer onbalans je zult gaan ervaren. Je Basis is geen toolkit die je naar eigen inzicht kunt samenstellen.

Maar als Basis en Balans gevolgen zijn van andere processen, welke processen zijn dat dan en hoe kan je daar dan aan werken? Dat kan op meerdere manieren, maar de afwezigheid van “het willen bereiken” en de gedachte “dat je ergens aan moet werken” helpen zeer zeker.
door Ivar Mol 15 apr., 2018
Hoe erg is sociale controle, politieke en spirituele correctheid, binnen de lijntjes kleuren en "anderen niet willen kwetsen" nu eigenlijk echt? Want is het niet fantastisch als je goed gedrag beloond en slecht gedrag afkeurt? Nee dus...

Juist de Tantra, in ieder geval in zijn oorsprong, was zéér gekeerd tegen al deze correctheid. Hier was het devies: zelf ondervinden, ondergaan, experimenteren, op je muil gaan en weer opstaan, nog een keer proberen en zodoende ontdekken wat juist is.

In China denken ze daar anders over en na enkele experimenten in verschillende steden wordt de correctheid van 2020 in China een allesbepalend puntensysteem. Wie zich niet sociaal gedraagt, zijn ouders niet vaak genoeg bezoekt, een liegende collega niet ontvriend, zwart rijdt of door rood licht rijdt krijgt strafpunten. Bij teveel strafpunten kan je geen lening meer afsluiten, niet meer solliciteren op een leidinggevende functie of geen huis meer kopen. de controle wordt niet alleen gedaan door gezichtsherkende camera's op straat, je kan ook anderen aangeven. Hiermee kan je voor jezelf dan weer bonuspunten scoren. 

Ernstig.., ja, best wel. 1984 op z'n Chinees, maar een zweem hiervan dwaalt met vlagen ook hier rond. Steeds vaker krijg ik als beheerder van verschillende FB-groepen de vraag c.q. oproep mensen te blokkeren die iets wel of niet gedaan hebben. Vaak zijn klanten stomverbaasd als ze merken dat ik vlees eet, drink waaronder liters melk en maar 1 vuilnisbak heb waar werkelijk alles in gaat; "dat hoort werkelijk niet en ik moet toch beter weten?!"
De gekwetsten voelen zich nog nooit zo gekwetst en groeperen zich in subgroepjes en demonstreren en eisen; of het nu over dikkertjes gaat, de Oostvaardersplassen, zwarte Piet, koeien die niet in de wei staan, de VOC helden of negers en mongolen die je zo niet mag noemen. Er is altijd wel een groep te vinden die zich gekwetst voelt en daarop teert. Gelukkig hebben ze een pasklaar antwoord van hoe het wel kan en hoort en moet en voor je het weet zit je met een lijst moeten-en-niet-mogen waar je eng van wordt.

Mijn advies; 1 vuilnisbak en daar gaat alles in.  

door Ivar Mol 27 mrt., 2018

De alchemisten probeerden het al; vanuit onedele metalen Goud krijgen. Tot nu toe is dat nog niet gelukt en aangezien ze al sinds de vroegste middeleeuwen hiermee bezig zijn mogen we onderhand wel concluderen dat Goud niet verkregen kan worden vanuit onedele metalen. Eenieder die dit lees (en dank daarvoor) zal ergens iets hebben van: “logisch, dat dat niet kan”. Terwijl deze persoon (u dus) hoogstwaarschijnlijk hetzelfde doet: vanuit onedele voedingstoffen Goud proberen te krijgen; ofwel een gezond lichaam. Nu zal eenieder die dit lees (u nog steeds) enig protest voelen opkomen met als belangrijkste argument “Ik eet best wel gezond!”

Dan is de vraag “Wat is gezonde voeding” een even discutabele vraag als “Wie is God” en er bestaat geen onderwerpen waar zoveel visie en tegenovergestelde  opinies te vinden zijn als op Voeding en Godsdienst. Maar daar waar we tegen de Godsdienstwaanzinnige die met kreten en bomgordel een schoolbus binnenloopt om zijn geloof te belijden kunnen zeggen dat hij onlogisch bezig is, zo kunnen we dat ook zeggen tegen ieder persoon met serieus overgewicht die meent goed te eten.

Het is verbazingwekkend hoeveel mensen menen goed te eten en tegelijk problemen hebben veroorzaakt door zijn voedingspatroon. Het is eveneens verbazingwekkend hoe weinig kennis bestaat over voeding en wat het met je doet. Laten we even een testje doen:

1. Wat is het verschil tussen enzymen, proteïne, vetten en eiwitten?
2. Wat zit in voeding: vitaminen, mineralen, koolhydraten, aminozuren?
3. Wat is groente of fruit: komkommer, paprika, aubergine, appel, pinda, couchette?

Binnen de Chinese zienswijze zien ze voeding als medicijn; je gebruikt het alleen als je het nodig hebt en nooit teveel. Nu heb je elke dag voeding nodig, wel 2 á 3 keer, maar wat precies heb je dan nodig, en wanneer, en in welke combinatie? Want ook al eet iemand goed en gezond, diegene kan nog steeds hinder ondervinden veroorzaakt door zijn voedingspatroon. Het moment van eten is namelijk ook belangrijk. Brood met kaas kan een half uur na opstaan een heel ander effect op het lichaam hebben dan  als je het om 2 uur ’s middags eet. Dit is persoonlijk van aard, maar het effect van combinaties van voeding is voor iedereen hetzelfde en dit ontkracht gelijk de mantra “Ik luister naar mijn lichaam en eet wat goed voelt”. Het is altijd makkelijk de rechter in je eigen proces te zijn, maar als we gaan kijken naar combinaties van voedingsmiddelen zien we dat de (schadelijke) effecten voor iedereen gelden. Zo hebben de enzymen van fruit en groente een tegengesteld effect op elkaar zodra het in de dunnen darm komt. Daar waar groente gezonde voeding is en fruit ook is de combinatie van groente en fruit  in één maaltijd niet gezond (en terugkomend op vraag 3; dit is allemaal fruit).

Ga eens in je eigen huishouding kijken hoeveel medicijnen daar liggen, de eenvoudigste pijnstiller meegerekend. Waarschijnlijk liggen er meer medicijnen in je huis dan groente en fruit. Komen we vaker bij een arts dan een voedingsdeskundige en ligt er meer chips en snoep op de plank naast de potjes vitaminen en mineralen.

Een gezond lichaam bouwt zich op met datgene je aan bouwmateriaal erin stopt. Natuurlijk hebben erfelijke eigenschappen ook hun invloed, maar of die invloed zich ook laat gelden heeft weer erg veel met de voeding te maken.

En dan hebben we nog beweging. Maar daar kom ik een andere keer wel op terug.

door Ivar Mol 05 jan., 2018

Tantra en vrijheid, het is zo eenvoudig en leidt tot zoveel misverstanden…

Vrijheid wordt vaak verward met “alles kan en alles mag”, maar als het de balans ontbeert is er geen vrijheid. Dan kan je nog zoveel sekspartners hebben en zoveel kunstjes kennen en alles proberen goed te vinden wat er om je heen gebeurd, het is geen vrijheid.

Tantra leidt niet naar vrijheid. Tantra leidt naar balans en balans is vrijheid. Deze vrijheid kan je volledig ervaren omdat je nog steeds in balans bent en dat zou kunnen leiden tot het hebben van meerdere sekspartners als dat je balans vergroot, maar dat hoeft niet; iemand anders zal vanuit die balans tot andere beslissingen komen.

Maar als je vindt dat je meerdere sekspartners zou moeten kunnen hebben is dat geen vrijheid omdat het niet vanuit balans komt. Het kan komen vanuit begeerte, vanuit een conditionering of een onjuist spiritueel inzicht, maar dat is geen balans. En als er geen balans is, dan is er onbalans en dat merk je. De begeerte leidt tot honger, gedachtes naar meer-meer-meer zullen opkomen en emoties als jaloezie, prestatiedrang en ego-liefde je gemoedstoestand beheersen. Maar van balans is geen sprake.

Balans is de afwezigheid van emotie waardoor gevoel overblijft.
balans is de afwezigheid van sturende gedachten zodat mindfulness overblijft.
Balans is de afwezigheid van begeerte en aversie waardoor gemoedsrust overblijft.
En door de afwezigheid van emoties, sturende gedachten, begeerte en aversie komt het fysieke lichaam ook tot rust waardoor het krachtig en gezond wordt.
Vanuit deze balans hoef je geen grenzen te hebben, te stellen of te bewaken. De balans is de grens, namelijk tussen zijn eigen balans en de onbalans. Zolang je nu in de balans blijft ken je volledige vrijheid. En alleen dat is Tantra.
door Ivar Mol 13 dec., 2017

Tantra is balans en balans is vrijheid. Vrijheid kan je alleen maar ervaren als er geen grenzen zijn. Grenzen zorgen voor onbalans en onbalans is geen Tantra. Dus hoe minder grenzen, hoe makkelijker vrijheid, dus balans en dus Tantra, ervaren kan worden.

Is Tantra dan grenzeloos?
Nee. Iedere marktkoopman met een ouderwets weegschaal weet dat balans zijn eigen grenzen bepaalt. Balans is namelijk pas balans als er balans is. En de grenzen van de balans worden bepaald door de onbalans zoals regels.
Kan jij iemand neersteken als je volledig in balans bent? Natuurlijk niet, om iemand neer te steken heb je een bepaalde intentie nodig zoals haat. Maar haat is geen balans dus als je in balans bent is er een afwezigheid van haat en kan je niet iemand neersteken. De balans creëert dus zijn eigen regel en het is dus niet nodig zelf regels erbij te verzinnen.  

Regels bepalen we vanuit angst, voorzichtigheid, onwetendheid of vanuit een reeds aanwezige dogmatiek. En dit alles heeft weer niets met Tantra te maken. Maar wanneer weten we nu of iets balans, onbalans, regel of geen regel is? Door het aan te voelen en Mindfulness is dé methode hiervoor. Zonder Mindfulness kan je niet de Tantra ervaren.  Vanuit het Tantristisch boeddhisme bezien is Mindfulness dan ook de allereerste stap die iemand moet nemen voordat diegene met Tantra zou kunnen gaan beginnen.

Tantra is dus balans en balans is de afwezigheid van grenzen en regels. Maar bijna ieder mens hééft grenzen en regels in zich, hoe gedraagt de Tantra zich dan? Wel, de Tantra zal gaan proberen om van onbalans weer balans te maken, en dit kan een heftig proces zijn. Daar kan je binnen de Tantra niet aan ontkomen; Als er in Engeland een hogedrukgebied en in Duitsland een lagedrukgebied, dan waait het in Nederland. Die wind zou je kunnen ervaren als onbalans maar eigenlijk is het de uitwerking van de natuur om tot balans te komen. Zo werkt de Tantra ook. Tantra wil maar 1 ding, balans. En hoe meer onbalans er is, hoe heftiger het proces kan zijn om tot balans te komen. Wil je dat heftige proces niet meemaken, ga dan geen Tantra doen…

Kunnen we dan niet de Tantra zo vormgeven, met een pakket aan regels en grenzen, waardoor het allemaal makkelijker gaat?
Nee. Balans is een proces, zoals de zwaartekracht die zich ook niet laat bepalen door regels. Balans is balans. Of je dat nu leuk vind of niet.

Wacht, ik pak even een liniaal en leg het op een andere manier uit…

door Ivar Mol 29 nov., 2017

Neem een willekeurige organisatie en je zult zien; hoe ouder de organisatie hoe meer regels en structuur er in sluipt. Zo is het ook met het leven. Een baby is een organisatie op zichzelf en in den beginne totaal vrij van structuur; het piest en poept dat het een lieve lust is en het doet maar wat. De ouders duiken er echter direct bovenop en overladen het kind met regels, structuur, voorwaarden, normen, gedragsregels, tradities en dogma’s. Zodra het kind enigszins bewust is neemt het dit over en legt zichzelf de ene na de andere dogma op en zie; het ego krijgt zijn vorm.

Ik heb mij altijd verbaasd over vragen naar “Het Doel van het Leven”, in mijn optiek is dat er niet. Je leeft, dat duurt een poosje en gaat weer dood, dat is het zo’n beetje. Maar met een beetje goede wil, een fijne lach, rust uitstralen naar je omgeving, een knipoog naar de kassière en even belletje trekken bij de buren maak je van dit leven wel een geinig tijdverdrijf en een hoop mensen ontberen dat.  Mochten er ingrediënten voor het leven zijn, dan is dat m.i. liefde, humor, spontaniteit, creativiteit, contact, overgave en vrijheid. En deze 7 ingrediënten zijn niet gediend met regels en structuur. Hoe meer regels en structuur hoe saaier, enger en droger het leven wordt.

Dat een organisatie, zoals degene waar jij werkt wellicht, zichzelf bijna verdrinkt in regelgeving wil niet zeggen dat jij als persoon datzelfde moet doen. En toch zijn er genoeg die dat doen.

De Kum-nye Tantra filosofie is een levensvisie helemaal uitgaande van deze 7 ingrediënten. Maar om tot deze 7 ingrediënten te komen moet je vaak eerst bij jezelf het nodige werk verschaffen; namelijk een innerlijke zoektocht houden naar de eigen grenzen en structuren en deze onderwerpen aan een grondige analyse. Met een beetje geluk zie je onnodigheid, onnozelheid en waardeloosheid ervan in en ga je ze zodoende loslaten. Op dat moment ben je met Tantra bezig.

Tantra gaat niet over volkomen vrijheid, maar over balans, en die balans geeft  vrijheid. Namelijk de vrijheid om niet de verslavende drang te voelen iets te moeten presteren, jezelf te bewijzen, iets af te wijzen uit angst of aversie maar het te accepteren zoals het is en het daarbij te laten.  De balans creëert dus zijn eigen regels en structuren; zoals een koorddanser intuïtief aanvoelt waar zijn balans zit en hoe hij zijn lichaam als vanzelf corrigeert, hij is niet gebaat bij regels over hoe hij over het koord zou moeten lopen.

Om in de vergelijking met de koorddanser te blijven; niet iedereen is geschikt om koorddanser te worden, sommige moeten er niet eens aan gaan beginnen. Tantra heeft in vergelijking met andere spirituele systemen zoals yoga, reiki of meditatie een relatief hoge drempel. Yoga is bijvoorbeeld zeer gestructureerd en dat geeft houvast. Tantra kent alleen maar de balans als regel en voor een hoop mensen geeft dat geen houvast. Ga je met een wens van regels, structuren en houvast naar de Tantra toe, dan wordt het een lastig verhaal met een teleurstelling in het verschiet. De Tantra vraagt je namelijk iets los te laten, al is het maar voor even, en als dat nu juist datgene is wat je wenst vast te houden dan is dat een ongemakkelijkheid die zeer ongewenst is.

Tantra is het beleven, ervaren en genieten van vrijheid, in vrijheid. Dat is de levensfilosofie. Iedereen wil daarheen, weinigen willen er aan werken.
Tantra als massage of sessie is een kunstmatig gecreëerde situatie van balans in op een matras gedurende 2 of 3 uur. Je wordt ondergedompeld in een bad van liefde, humor, spontaniteit, creativiteit, contact, overgave en vrijheid en dat is soms teveel van het goede. Het verschil met de werkelijkheid waar je zojuist in zat en waar je straks in terugkeert is soms te groot. Dat is niet erg, maar dat is wel een realiteit. En die realiteit moet overwogen worden voordat een massage of sessie gaat beginnen. En wellicht wordt daar, ook door mij, te weinig aandacht aan besteed.

Meer posts
Share by: