door Ivar Mol
•
25 november 2017
Vrij vertaald is een bekende Pali uitspraak over de Tantra als volgt: “Tantra gaat over grenzen” Je kan deze zin op 2 manieren lezen: - Tantra gaat over (het onderwerp) grenzen - Tantra gaat over grenzen (heen) En beide zijn waar. De Tantra is zowel binnen het Hindoeïsme, Boeddhisme en taoïsme een weg naar bevrijding/verlichting. Een verlicht persoon zou vrij zijn van alle grenzen, betekent dit nu dat een verlicht persoon een bandeloos figuur is? Nee, want diezelfde persoon is zo enorm goed in het aanvoelen van Prana/balans geworden en leeft daar volledig uit, dat grenzen is zijn geval totaal onnodig is. Als je dit allemaal totale kolder vindt dan is de Tantra niets voor jou, want hier gaat de Tantra nu juist over. Nu kan je naar een Tantriki/ka stappen en om een Tantrasessie vragen met in achtneming van deze regels, deze voorwaarden en deze grenzen. Want je dan krijgt kan heel goed en fijn aanvoelen, het zal echter geen Tantra zijn. Tantra is geen serie technieken en handelingen achter elkaar, Tantra is een sfeer of situatie waarin je gebracht wordt zodat je, vanuit je balans, in staat bent naar je eigen grenzen te kijken, en er wellicht voorzichtig overheen te stappen en zo de grens op te schuiven of weg te halen. Dat kan alleen op dat moment, zoals je alles alleen maar kunt doen in het moment. Op dat moment en in die sessie werk jij aan je grenzen; je observeert ze, aanschouwt ze, neemt ze neutraal waar en doet er vervolgens wel of niet iets mee. Dat is jouw keuze en dat is helemaal prima, maar je doet het op dat moment. Je kunt dus niet vooraf gaan bepalen welke grenzen je wilt gaan opzoeken en op welke manier en met welke snelheid. Zo kan je achteraf ook niet een waardeoordeel gaan geven of met terugwerkende kracht een claim plaatsen dat deze grens niet aangeraakt had mogen worden. Als je dit allemaal totale kolder vindt dan is de Tantra niets voor jou, want hier gaat de Tantra nu juist over. Een sessie tussen klant en Tantriki/ka is een samenkomst tussen 2 personen met een gedeelde verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid van de Tantriki/ka is een situatie creëren die veilig aanvoelt en waarin de klant achtereenvolgens vertrouwen krijgt, zich durft over te geven, er een sfeer van gelijkwaardigheid is en er een sfeer van doelloosheid is (Metta-ji). Binnen dit veld van Metta-ji dient de Tantriki/ka de klant mee te nemen naar bepaalde grenzen waarna de klant helemaal zelf daarmee aan de slag gaat, wederom door het te observeren, aanschouwen, neutraal waar te nemen en er vervolgens wel of niets iets mee te doen. Dat is de keuze van de klant. De verantwoordelijkheid van de klant is te weten én te beseffen dat hij bij een Tantra praktijk aanklopt. Of je nu komt voor een ‘ontspanningsmassage’, een inzichtelijk traject of een workshop, jij gaat Tantra doen en dat is niet zomaar iets. Van alle mogelijke methoden en technieken is Tantra niet bepaald de meest toegankelijkste, liefste of zachtste. Tantra is confronterend, direct, een spiegel en zalig tegelijk. Maar Tantra doet iets met je, altijd. Als je dit allemaal totale kolder vindt dan is de Tantra niets voor jou, want hier gaat de Tantra nu juist over. Nu zowel klant als Tantriki/ka zijn verantwoordelijkheid genomen heeft en de sessie of massage gaande is wordt er dus aan grenzen gewerkt. Deels gaat dat heel onbewust, zoals water naar het laagste punt vloeit zo zal prana naar de pijnpunten vloeien en dat zijn maar al te vaak die grenzen. Daarnaast kan de Tantriki/ka ook bewust grenzen gaan opzoeken met bepaalde technieken, drukpunten, duo-yoga, duo-meditatie of het creëren van een situatie waarin bijvoorbeeld de onzekerheid van de klant uitgedaagd wordt. En wederom is het aan de klant om te observeren, te aanschouwen, neutraal waar te nemen en er vervolgens er wel of niet iets mee te doen. De rol van de Tantriki/ka is hierin tweeledig; hij biedt aan en ondersteunt maar het daadwerkelijk werken met de grenzen en de keuze er wel of niet iets mee te doen is geheel aan de klant. Die rol dient de Tantriki/ka zéér serieus te nemen; je kan iemand niet pushen over een grens heen te stappen. Je kunt de klant de grens aanbieden, zo ver dat hij er met z’n snufferd tegenaan leunt, maar dat is het. Elke pressie vanaf hier is laakbaar. De stappen gezet vanaf dit moment worden genomen door de klant en vaak genoeg heeft de Tantriki/ka hier totaal geen weet van, dit vindt plaats binnen het bewustzijn van de klant. Maar als de klant, binnen deze veilige setting van vertrouwen, overgave, gelijkwaardigheid en doelloosheid een stap zet, dan zet de klant deze stap en kan de klant achteraf niet hierop terugkomen als zijnde een ongewenste episode binnen de sessie. Als je dit allemaal totale kolder vindt dan is de Tantra niets voor jou, want hier gaat de Tantra nu juist over. Wat als de verantwoordelijkheid niet goed en volledig genomen wordt? Nogal wat klanten denken te licht over de Tantra. En voor een redelijke groep geïnteresseerden zou het verstandiger zijn als zij zich zouden toeleggen op een minder heftige techniek dan Tantra. Een klant komt binnen, is eigenlijk niet geschikt om de Tantra te ervaren en het is voor de Tantriki/ka ondoenlijk om in een voorgesprekje van 10 minuten dat eruit te filteren. De Tantriki/ka biedt dus iets aan wat eigenlijk te heftig is voor de klant, en die merkt dat daags erna. Dit is pijnlijk, dit had voorkomen kunnen worden, als de klant zijn eigen verantwoordelijkheid had genomen. Met een beetje geluk bemerkt de Tantriki/ka het echter tijdens de sessie en biedt een hele rustige massage aan, en dan nog…. De verantwoordelijkheid van de Tantriki/ka is dat deze zich houdt bij zijn taak: aanbieden en ondersteunen zonder te willen healen, pleasen of zijn eigen begeertes (of aversie) te laten gelden. En het is de verantwoordelijk van de Tantriki/ka rechtlijnig te blijven in datgene hij aanbiedt. Een duidelijk website, een duidelijk verhaal, een duidelijke visie, een heldere visie; wat biedt je aan, wat biedt je niet aan, waarom biedt je dit aan, waarom biedt je dit niet aan, en blijf daarbij. Hij gaat niet mee in het wens-, of aversiegedrag van de kant. Als je dit allemaal totale kolder vindt dan is de Tantra niets voor jou, want hier gaat de Tantra nu juist over. De handeling volgt altijd de intentie. Tantra is geen serie technieken of handelingen achter elkaar, tantra is een sfeer, een situatie met een intentie en die intentie is het allerbelangrijkste, die dient zuiver te zijn en het handelen is daaraan navenant. Maar wat is een zuivere intentie en welke navenante handelingen komen hier dan wel uit voort? De Tantriki/ka van dienst moet niet de intentie hebben de klant te kunnen healen, genezen, verbeteren, diens trillingsgetal te kunnen verhogen, meer inzicht te laten geven of het bewustzijn te laten exploderen. De Tantriki biedt aan en ondersteunt. De intentie sluit aan bij de situatie waarin je de klant de gelegenheid geeft zijn of haar grenzen te gaan opzoeken en er wel of niet iets mee te doen. En welke navenante handelingen horen hier dan bij? Dat is een moeilijke omdat de handeling voortkomt uit de intentie. Daarom vind ik het persoonlijk zo vreemd als er hele duidelijke handelingen worden aangeboden zoals yoni- of lingham massage, want vanuit welke intentie komt deze handeling voort als je deze handeling uit een menulijst kunt kiezen? Eerst heb je de intentie, dan de handeling. En daarom vind ik het persoonlijk ook zo vreemd als er clubjes zijn die lijsten maken van handelingen die wel of niet mogen. Want als de intentie om een “verboden” handeling vraagt, wat dan? Het aanbieden van een handeling is een grens op zich, net zozeer als het verbieden van een handeling. En je kan niet grenzen creëren om zodoende grenzen weg te halen. Je verplaatst alleen maar een grens voor een grens. En als je dit allemaal totale kolder vindt dan is de Tantra niets voor jou, want hier gaat de Tantra nu juist over. Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening. ��{}xv